2.4 Mitä hyödyn toimintakyvyn lisääntymisestä?

Pienillä päivittäisillä teoilla voi saada merkittävää hyvinvointia arkeen. Arjen askareita kannattaa tehdä pitkin viikkoa, niin velvollisuuksistakin selviää. Siitä saa hyvän miellen. Sanonta 'vähän päivässä, paljon viikossa' on tähän sopiva kansanviisaus.

Omasta siisteydestä ja henkilökohtaisesta hygieniasta täytyy huolehtia samoin kuin kodin siisteydestä. Myös itseä miellyttävä ja säiltä suojaava vaatetus tukee arjen hyvinvointia. Omasta elinympäristöstä eli siisteydestä ja viihtyvyydestä huolehtiminen ovat myös arjen perusasioita. Kodin askareet, kuten imurointi, pyykkääminen, hampaiden harjaaminen, ruoanlaitto ja ulos lähteminen saattavat tuntua tylsiltä velvoitteilta, mutta nekin rakentavat sujuvaa arkea. Toistuvat mieleen juolahtavat ajatukset tiskien tiskaamisesta tai tavaroiden laittamisesta paikoilleen kertovat, että asioille tulisi tehdä jotain.

Tarpeellisten perusasioiden tekemisen lykkääminen alkaa pidemmän päälle kuormittaa mieltä. Rentoutuminen, mielekäs tekeminen ja omasta elämästä nauttiminen häiriintyvät, kun tekemättömät asiat jäävät pyörimään ajatuksiin. Jos perusasiat eivät ole kunnossa, omien tavoitteiden saavuttaminen ja niihin keskittyminen käy hankalammaksi.

Toisaalta oman arjen keskellä asioiden lykkääminen paremmalle ajankohdalle on suotavaa ja täysin sallittua. Arjen askareiden tekemisestä saa myös nauttia ja kokea ne mielekkääksi. Kaikkea tekemätöntä ei ole pakko saada heti tehdyksi.

Perusasioiden järjestykseen saamisessa auttaa 'ensimmäiset asiat ensiksi' -tyylinen ajattelu. Kannattaa aloittaa välttämättömimmästä asiasta ja päättää milloin sen tekee. Askareista suoriutuminen luo rytmiä elämään ja tuo mielihyvää lähes huomaamatta. Arjen perusasioista suoriutuminen antaa myönteistä nostetta omaan elämään ja parantaa työ- ja vapaa-ajan, harrastusten ja ihmissuhteiden laatua. Huomaat, että toimelias vire jää päälle. Pientenkin asioiden hoitaminen pois päiväjärjestyksestä auttaa keskittymään muihin, mukavampiin ja merkittävämmän tuntuisiin asioihin.

Sosiaalinen kanssakäyminen kuuluu arjen perusasioihin. Ajan viettäminen muiden ihmisten kanssa, yhdessä tekeminen ja asioista puhuminen vähentävät stressiä ja parantavat elämänlaatua. Riittävä määrä yhteydenpitoa muihin ihmisiin pitää yksinäisyyden tunteen loitolla. Ystävyyssuhteet, joissa voi jakaa elämän iloja ja suruja, ovat arjessa jaksamisen ja hyvinvoinnin kannalta tärkeitä.

 

Lähteet:

https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/itsehoito-ja-

oppaat/itsehoito/tyokaluja_itsehoito/Pages/arjenperusteet.aspx

https://thl.fi/fi/web/toimintakyky/mita-toimintakyky-on/toimintakyvyn-ulottuvuudet

https://fi.wikipedia.org/wiki/Maslow%E2%80%99n_tarvehierarkia

https://www.nyyti.fi/wp/wp-content/uploads/2017

/08/ela%CC%88ma%CC%88ntaitoopas_netti2.pdf

 

 

 

 

 

 

Oma pohdintatehtävä: 

1. Mieti, voisiko päivyri, "To Do List" tai vaikka jääkaapin oveen raapustettu muistilista toimia sinulle konkreettisena apuna arjen asioiden järjestämisessä. Esimerkiksi päivyrin käyttö sopivan ajankohdan etukäteen päättämisessä poistaa huomattavasti tekosyitä olla ryhtymättä toimintaan.

 

Yhteinen pohdintatehtävä: 

2. Mitä te teette mielellänne arjen keskellä? Monet kuuntelevat musiikkia, radiota tai katselevat televisiota samalla kun tekevät kotiaskareita parantaakseen omaa viihtyvyyttään.

Piirtäkää/maalatkaa/kirjoittakaa/leikatkaa lehdestä kuvia tms. ja laatikaa yhdessä polku tai muu kuvio, jossa on teidän omannäköistä arkeanne kuvattuna. Tyyli on vapaa!